Ide nem kell slammerigazolvány – STB – interjú Kövér Andrással

Idén először, július 26-29 között rendezik meg az I. Összmagyar Slam Poetry, Soken Word és Irodalmi Tábort, amely alkalmából kérdeztük Kövér Andrást, a szervezők egyikét: ÚB: A magyarországi slam poetry tavaly ünnepelte 10 éves születésnapját, idén pedig megrendezésre kerül az első Összmagyar Slam Poetry, Spoken Word és Irodalmi Tábor (STB). Áttekintve az elmúlt időszakot, mennyiben […]

Tovább olvasom


Egy felépülés módozatai – Nagy Hajnal Csilla: miért félünk az őrültektől

Nagy Hajnal Csilla

Írta: Fenyő Dániel Nagy Hajnal Csilla első, tavaly megjelent kötete Gužák Klaudia képeivel kiegészülve nagyon izgalmasan mutatja be, hogy milyen lehetőségek állnak rendelkezésre egy téveszméktől és tagadásoktól terhelt emlékezet és identitás újrakonstruálásához. A ciklusokon kívül álló első – és egyben címadó – vers determinálja a beszélő gondolkodásmódját az Én meghatározásáról.   Az önmagáról való elmélkedés előkészületének […]

Tovább olvasom


A végtelenben összeérő egyenesek- Kaliforniai álom

Írta: Fenyő Dániel Damien Chazelle 2014-ben megjelent Whiplash című filmjének sikere után nagy elvárásokkal kellett szembenéznie, amiket legújabb alkotása, a Kaliforniai álom (La La Land) talán még túl is szárnyalt. A téli időszak egyik legnépszerűbb filmje tarolt a Golden Globe-on, valamint a mozikban is. A történet alapjában véve egy tipikus hollywood-i románc. Sebastian (Ryan Gosling) […]

Tovább olvasom


Arisztotelész sír – A nyomorultak musical

A nyomorultak musical

Victor Hugo A nyomorultak (Les Miserables) című szövege egy több, mint 300 fejezetből álló sokrétű mű, amely a 19. század első felének időszakát öleli fel. Ez a monumentális regény a nagy időintervallum mellett rengeteg szereplőt -ezáltal több cselekményszálat- és nagy helyszíni változatosságot foglal magában, így rengetek problémát, ezzel pedig annál izgalmasabb megoldások lehetőségét kínálja fel […]

Tovább olvasom


A szódalo(l)vagló – Parti Nagy Lajos szerelem- és költészetfelfogása

Parti Nagy Lajos szövegei közül a magyar posztmodern líra egyik alapművének tekinthető az 1990-ben megjelent Szódalovaglás című verseskötet, melyet életműve gyújtópontjának, origójának szokás nevezni, mivel újraértelmezte előző két kötet (Angyalstop 1982., Csuklógyakorlatok 1986.) poétikáját. „Egy eljárásmód összefoglalása és meghaladása.”. A mű a korszakban új lírai nyelvezetet hozott létre, valamint a szövegekből kiolvasható, a posztmodernitás sajátosságait […]

Tovább olvasom


Egy régi fabula

Apám mindig azzal példálózott, hogy kitartás és komoly munka minden siker titka, és erre neki van egy régi története. Az apjától hallotta, ahogyan ő az ő apjától, és így tovább. Évtizedeken át öröklődő fabula. A dédapa még esküvel is alátámasztotta, hogy látta az egészet. Van két béka, akik beleesnek egy-egy tejjel teli vödörbe. Dédapámnál kút […]

Tovább olvasom


A legtökösebb halott – Jim Jarmusch: Dead Man

“America is not a young land: it is old and dirty and evil before the settlers, before the Indians. The evil is there waiting.” William S. Burroughs’s Naked Lunch Talán ez az egy mondat foglalja leginkább magába Jim Jarmusch 1995-ben megjelent Halott ember című filmjének világnézetét. A történet önmagában egy tipikus western. William Blake (Johnny […]

Tovább olvasom


Ez ilyen egyszerű – interjú Laczó Gergővel

Laczó Gergő, gúnynevén Pempős Pista… Amit előszeretettel használok bemutatkozáskor. 1992. 07. 13-án születtem Körmenden. Egyébként Zala megyei vagyok. Felsőrajkon, egy alig 800 lelkes faluban lakom, csendes, szép környéken. Mielőtt Felsőrajkra költöztünk volna, Göcsejben, Nován laktam. Gyermekkorom meghatározó időszaka volt a festői vidék, a természet közelsége a falusi élet, ami mai napig nagy hatással van akár […]

Tovább olvasom


Nincs kiút! – Larry Clark: Wassup rockers

Írta: Nagy Tamás „az út örökkévaló” Lao Ce: Tao te King – Az Út és Erény könyve (fordította: Weöres Sándor) „There ain’t no future, there ain’t no hope” – üvölti a Defiance zenekar, miközben a külvárosi rockerek gördeszkán száguldoznak a szemünk előtt. A kamera pedig – mint a legkiválóbb dokumentarista eszköz – végigkíséri a fiatalokat […]

Tovább olvasom